Интервју со Арта Ќерими на тема „Дигитална трансформација на наставата и услугите во високото образование“

За квалитетен образовен процес мора постојано да се вложува во унапредување на системите и обуката на соодветниот кадар. Факт е дека на македонските универзитети недостасуваат дигитални платформи и лиценцирани апликации кои ќе се одржуваат редовно и ќе бидат достапни и за студентите и за професорите. За тоа зошто е потребна Дигитализација на високообразовните институции во Македонија зборувавме со претставничката на Институтот за напредно политичко лидерство (АЛПИ), Арта Ќерими.

Што подразбира Дигиталната трансформација на наставата и услугите во високото образование?

-Има многу дефиниции за дигиталната трансформација, но во суштина Дигитална Трансформација на настава ги вклучува процесите на интегрирање на дигиталните алатки и технологии во различни делови од образовното искуство, од настава и оценување до административни и услуги за поддршка.

Генерално, дигиталната трансформација на наставата и услугите во високото образование има потенцијал да ги подобри резултатите на студентите, да го зголеми пристапот до образование и да ги намали трошоците за институциите (Универзитетите) и за студентите.

Оваа трансформација е поттикната од зголемената достапност и достапност на дигиталните технологии, како и од зголеменото признание дека тие можат да ги подобрат резултатите од учењето и да ја подобрат ефикасноста и ефективноста на образовните институции.

Некои примери на дигитални алатки и технологии кои се користат во високото образование вклучуваат системи за управување со учење, виртуелна реалност, алатки за онлајн соработка и алатки.

Дигиталната трансформација може да вклучи и промени во начинот на кој се испорачува образованието, со акцент на пофлексибилни и персонализирани искуства за учење до кои може да се пристапи во секое време и секаде.

Зошто е потребна дигиталната трансформација, кои се нејзините предности?

-Дигиталната трансформација е потребна во повеќе области, а особено во образованието поради многу причини. Една од најважните причини е тоа што технологијата напредува со брзо темпо, а ние мора да се прилагодуваме на брзото темпо и со тие промени.

Некои од главните предности на дигиталната трансформација во образованието вклучуваат:

Подобрување на квалитетот на учење: Дигиталните технологии можат да помогнат во подобрување на квалитетот на учење преку различни методи за учење, како што се виртуелната реалност, онлајн-видео настава, онлајн-дискусии, интерактивни задачи итн.

Подобрување на достапноста на образование: Дигиталните технологии можат да овозможат онлајн-образование и да се овозможи достапноста на образование за луѓе кои не можат да го остварат во класичните форми на образование поради географска локација, финансиски ограничувања, работа итн.

Персонализирано учење: Дигиталните технологии овозможуваат персонализирано учење, каде студентите можат да учат во свое темпо и да го прилагодат учењето според своите потреби и интереси

Зголемена ефикасност и продуктивност: Дигиталните алатки и автоматизацијата можат да помогнат во рационализација на процесите, намалување на рачните задачи и грешки и овозможува работење поефикасно и попродуктивно.

Подобрено искуство на студентите: Дигиталните технологии можат да помогнат да се подобри искуството на студентите  преку обезбедување персонализирани услуги, полесен пристап до информации и побрзо време на одговор.

Зголемена иновативност: Дигиталните технологии можат да им помогнат на студентите и организациите да бидат поиновативни, овозможувајќи им брзо да се прилагодат на променливите околности и да истражуваат нови можности.

Подобра комуникација и соработка: Дигиталните алатки како што се апликациите за пораки, видео конференциите и софтверот за соработка може да им помогнат на студентите и тимовите да комуницираат и да соработуваат поефективно, без оглед на нивната физичка локација.

Генерално, дигиталната трансформација може да им помогне на поединците и организациите да станат поефикасни, иновативни и фокусирани на студентите и подобро опремени за да успеат во брзо менување на светот.

Кои се предизвиците и пречките при дигиталната трансформација на високообразовните институции?

-Предизвиците и пречките при дигиталната трансформација на високообразовните институции вклучуваат:

Недостаток на кадар со соодветни вештини: Имплементирањето на дигитални технологии и решенија може да биде предизвик за високообразовните институции поради недостаток на кадар со соодветни вештини и компетенции за работа со новите технологии.

Недостаток на инвестиции: Дигиталната трансформација може да биде скапа и затоа може да биде предизвик за високообразовните институции, особено за оние кои имаат ограничени буџети и ресурси за инвестирање во нови технологии.

Превенција на злоупотреба на податоци: Со употребата на дигитални решенија, иднината на податоците може да биде пречка за високообразовните институции поради потребата за високо ниво на безбедност на податоците и превенција на злоупотреба на податоци.

Промена на културата и процесите: Дигиталната трансформација може да биде предизвик за високообразовните институции поради потребата за промена на културата и процесите. Примена на нови технологии може да биде тешка за некои луѓе и да бара дополнителна обука и обука за користење на новите алатки и решенија.

Надминувањето на овие предизвици и пречки бара соработка помеѓу различни сектори во институциите, инвестиции во обука и образование на персоналот и стратешки пристап кон дигиталната трансформација што ги зема предвид уникатните потреби и предизвици на секоја институција.

Какви се искуствата на студентите кои ги користат дигиталните услуги кои им се овозможени во дел од универзитетите?

-Искуствата на студентите кои ги користат дигиталните услуги кои им се овозможени во дел од универзитетите може да бидат различни во зависност од типот на услугата и начинот на имплементација. Некои од искуствата кои студентите можат да ги имаат вклучуваат:

Подобрена достапност на образовни материјали: Со дигиталните услуги, студентите можат да пристапат до различни видови на образовни материјали, вклучувајќи е-книги, вебинари, онлајн предавања, итн. Ова им овозможува на студентите да имаат повеќе избор и да најдат материјали кои одговараат на нивните потреби.

Подобрена комуникација со наставниците: Дигиталните услуги можат да овозможат на студентите да имаат подобра комуникација со наставниците, вклучувајќи и онлајн дискусии, форуми и видео-повици. Ова може да помогне на студентите да добијат повеќе информации за предметите, да дискутираат концепти и идеи со наставниците и да добијат повратни информации.

Подобрена ефикасност на учењето: Со дигиталните услуги, студентите можат да пристапат до образовни материјали од каде и да се наоѓаат, што им овозможува да учат во свое време и темпо. Ова може да ги олесни да извршат наредби, да постигнат своите цели и да ги унапредат своите знаења и вештини.

Технички предизвици: Сепак, со користењето на дигитални услуги може да се појават технички проблеми, како што се неправилно функционирање на апликации или софтвер, што може да предизвика неудобности за студентите.

Кои се вашите препораки до високообразовните институции за да се имплементира успешна дигитална трансформација?

-Успешното спроведување на дигиталната трансформација во високообразовните институции бара внимателно планирање, соработка, инвестиции и постојана поддршка.

За да спроведат успешна дигитална трансформација високообразовните институции, тие мораат да реализираат:

Реална и темелна анализа на потребите: Пред да се спроведе каква било дигитална трансформација, од суштинско значење е да се проценат моменталните потреби и барања на институцијата, студентите и факултетот. Оваа проценка треба да опфати фактори како што се моменталната технолошка инфраструктура, достапните ресурси и потенцијалните придобивки.

Развиena јасна дигитална стратегија: Врз основа на анализа на потребите, институцијата треба да развие јасна дигитална стратегија која ќе ги наведе нејзините цели, задачи и приоритети. Оваа стратегија треба да се развива заеднички, вклучително и придонес од факултетот, персоналот, студентите и другите засегнати страни.

Инвестирање во потребната инфраструктура: Дигиталната трансформација бара робусна инфраструктура, вклучувајќи хардвер, софтвер и поврзување. Високообразовните институции мора да се погрижат да ги имаат потребните ресурси за поддршка на технологијата и дека имаат соодветен ИТ персонал за да ја одржуваат и ажурираат.

Обезбедување обука и поддршка: Обуката и поддршката за факултетот, персоналот и студентите се клучни за успехот на дигиталната трансформација. Институциите треба да обезбедат обука која опфаќа употреба на технологија, онлајн платформи за учење и други дигитални алатки.

Обезбедување приватност и безбедност на податоците: Со зголеменото користење на дигиталните услуги, институциите мора да преземат мерки за да се обезбеди приватност и безбедност на податоците на студентите и на факултетот. Ова вклучува имплементирање на соодветни безбедносни мерки за заштита на податоците.

Мерење на успехот и прилагодување: Од суштинско значење е редовно да се мери успехот на иницијативите за дигитална трансформација. Ова вклучува собирање повратни информации од засегнатите страни, анализа на податоци за користењето и правење прилагодувања на дигиталната стратегија по потреба.

Кои се вашите препораки за Владата и надлежните институции за високо образование? Како тие може да помогнат во процесот на дигитална трансформација?

-Владата и надлежните институции играат суштинска улога во промовирањето и поддршката на дигиталната трансформација во високообразовните институции. Преку соработка, финансирање, развој на политики и промоција на дигитална писменост и правичен пристап, тие можат да помогнат да се осигура дека иницијативите за дигитална трансформација се успешни и имаат позитивно влијание врз образованието.

Некои од препораките за Владата и надлежните институции за високо образование да воспостават во процесот на дигитална трансформација:

Обезбедување соодветно финансирање: Дигиталната трансформација во високообразовните институции бара значителни инвестиции во инфраструктура, хардвер, софтвер и обука на персоналот. Владите и надлежните институции треба да обезбедат соодветно финансирање за поддршка на овие иницијативи.

Развивање на политики и стандарди: Владите и надлежните институции треба да развијат политики и стандарди кои ќе го водат спроведувањето на дигиталната трансформација во високообразовните институции. Овие политики треба да покриваат прашања како што се приватноста и безбедноста на податоците и пристапноста.

Поттикнување на соработката: Соработката помеѓу високообразовните институции и владата и надлежните институции може да помогне да споделат знаењата и ресурсите и да се промовираат најдобрите практики. Надлежните институции можат да обезбедат експертиза и насоки за прашања поврзани со технологијата, додека владата може да обезбеди финансирање и поддршка.

Поттикнување на иновациите: Владата и надлежните институции треба да ги поттикнат иновациите во високообразовните институции преку обезбедување стимулации, финансирање и признание за иницијативите за дигитална трансформација кои промовираат иновации.

Промовирање на дигиталната писменост: Владите и надлежните институции треба да ја промовираат дигиталната писменост меѓу студентите, професорите и персоналот. Ова може да вклучи обезбедување обука и ресурси за подобрување на дигиталните вештини, како и промовирање на дигитално граѓанство и одговорно користење на технологијата.

Обезбедување еднаков пристап: Владите и надлежните институции треба да се погрижат иницијативите за дигитална трансформација да не создаваат нееднаквости во пристапот до образованието. Ова вклучува обезбедување поддршка и ресурси за да се осигура дека учениците од сите потекла имаат пристап до дигитални алатки и онлајн платформи за учење.